Hur ska man tänka som företag i en lågkonjunktur?

Ökning av konkurser, stigande räntor, hög inflation, krig och politisk oro. Farhågorna är många för en företagare år 2023.

Hur ska man då tänka för att överleva en lågkonjunktur?

I den marknad vi befinner oss i just nu ställs högre krav på företag när det kommer till att göra affärer. Att arbeta proaktivt med sitt kreditarbete kan leda till att man undviker dyra och onödiga kreditförluster.

Här kommer 3 tips på hur man bör agera:

1. Lägg in kreditvärdighet som en parameter i er prospektering

Att hitta nya kunder i en lågkonjunktur kan vara en utmaning, speciellt när många företag drar ner på nya investeringar och blir mer kostnadsmedvetna. Det är samtidigt viktigt att våga göra affärer och våga växa, även när det är sämre tider.

Att redan från början ta reda på om företagen ni tänker kontakta har god kreditvärdighet kan spara er mycket tid och pengar. På så sätt kan ni vara säkra på att de kundmöten ni bokar är med företag som kan betala era fakturor. Därför bör man ta en kreditupplysning redan i prospekteringsfasen.

2. Grundliga kreditkontroller vid kreditgivning

I en lågkonjunktur ställs det högre krav på att göra grundliga kreditkontroller av sina kunder innan man beviljar kredit. Ta en kreditupplysning för att få reda på kreditvärdighet, vilken kreditlimit ni ska sätta, vilket betalningsvillkor ni ska erbjuda, om det finns tidigare betalningsanmärkningar och hur styrelsen ser ut bakom företaget?

3. Bevaka dina kunders utveckling

Kreditarbetet är en löpande process som aldrig stannar. Vi lever i en föränderlig värld där många faktorer påverkar företagens välmående. Det är därför viktigt att du bevakar dina kunder och samarbetspartners för att se hur deras finansiella status utvecklar sig. Om du tidigt kan få larm om att din kund har fått en betalningsanmärkning eller försämrad kreditvärdighet kan du ta till åtgärder för att ditt företag ska undvika en kreditförlust.

/ Filip Snygg –  Key Account Manager på Syna AB.

Ta bättre affärsbeslut och få kontroll över din kreditrisk – Syna samlar, analyserar och presenterar myndighetsinformation och finansiell data i vår kundanpassade plattform eller via API till ditt system. 

Optimera din beslutsprocess när det kommer till affärsbeslut och kreditgivning!

Kontakta vid frågor eller om du vill veta mer om våra tjänster:

Mobil:           0735-02 53 31
Mail:             filip.snygg@syna.se

Det här är Syna

Synas kundrådgivare

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se