Så använder revisorn syna.se

Tänk att du får en ny kund som vill lägga en stor order. I bästa fall kan det ge verksamheten ett rejält lyft. I värsta kan det äventyra hela företagets existens, om det går riktigt illa. Muhammad Alkhudri jobbar som revisor och här ger han några värdefulla tips på hur du enkelt med hjälp av Synas tjänster kan få fram mycket information om ett företag och hur det mår.

Muhammad Alkhudri menar att ett företags årsredovisning är lite av en guldgruva för den som vill skaffa sig en bild av hur det mår. Men det gäller att kunna läsa och tolka informationen som står där på rätt sätt, allt för att kunna bedöma om företagets verkliga status.

– Fast innan jag börjar granska företagets årsredovisningar tittar jag först på företagets kreditklassning, en uppgift som finns på Synas hemsida. En hög kreditklassning visar att företaget har en välskött ekonomi och att sannolikheten att företaget hamnar på obestånd är lågt. Ordningen jag brukar titta på är först Kreditklassen, sen den historiska informationen som finns och sist försöker jag göra en framtidsprognos.

– Kreditklassingen visar att bolaget betalar sina leverantörsskulder och lån i tid, liksom sociala avgifter och skatter. Den högsta kreditklassningen är 5. Är klassningen 1 eller 2 ska man dra öronen åt sig. Det är en tydlig indikation på att något inte stämmer, fortsätter Muhammad Alkhudri.

Alla företag man ska samarbeta med bör man i och för sig undersöka, men ett företag som har klassning 3 ska man definitivt titta närmare på. Det behöver inte betyda att företaget är misskött eller att det har ekonomiska problem, men att man kan ha exempelvis betalningsanmärkningar eller att man varit sen med sina deklarationer och inlämningar till Bolagsverket.

– Bakom en betalningsanmärkning kan det ligga flera orsaker. En av de vanligaste är att man i sin tur väntar på betalning från ett annat företag för att själv kunna betala. Ett annat är, och det gäller ofta stora företag, har långa ledtider innan en faktura godkänts för betalning. En tredje är att man inte är överens om fakturan.

– Glöm inte heller att gå några år tillbaka i tiden. Kreditklassningen kan ha förändrats över tid och det som ser bra ut i dag kan ha varit betydligt sämre tidigare år och vice versa.

Efter kreditklassningen är det dags att titta närmare på det aktuella företagets senaste årsredovisning där man kan hitta värdefull information som kan ge en djupare helhetsbild. Alla företags årsredovisningar finns samlade och tillgängliga hos Syna.

– Det är dock viktigt att komma ihåg att en årsredovisning är ett historiskt dokument som ger bilden av företaget vid just det tillfället då den fastställdes, understryker Muhammad Alkhudri. I vissa fall kan det ha gått 6 månader eller nästan ett helt år och mycket kan ha hänt i företaget sedan dess.

I förvaltningsberättelsen kan man läsa om viktiga händelser som inträffat under året, om hur bolaget sköts och vilka strategier och planer det finns inför framtiden.  Var dock uppmärksam på att den kan innehålla en hel del floskler, så det gäller att kunna läsa mellan raderna. En avdelning som är viktig att läsa är VD-ordet för att se vad denne tycker om läget för företaget just nu.

– I resultaträkningen hittar du information om intäkter, kostnader och resultatet – vinst eller förlust. I balansräkningen redovisas tillgångar, skulder och det egna kapitalet.  I balansräkningen gäller att summan av tillgångarna alltid skall vara lika stora som summan av skulderna och det egna kapitalet, fortsätter Muhammad Alkhudri.

– I flerårsöversikten kan man granska företagets omsättning över flera år. Ökade intäkter kan betyda att företaget fått fler kunder, kunnat höja sina priser, lanserat nya produkter och tjänster eller förvärvat ett annat företag. Minskade intäkter kan bero på sämre lönsamhet, att man förlorat en viktig kund eller att någon i företaget startat eget och tagit med sig kunder.

Vinstmarginal är ett annat mått att hålla koll på. Låga marginaler visar på ökad risk, att man inte kan ta tillräckligt betalt för det man säljer och att det på sikt kan innebära problem för företaget.

– Företagets egna kapital bör också stå i relation till resultatet. Ett lågt eget kapital är inte nödvändigtvis ett dåligt tecken utan kan betyda att ägarna tagit stora utdelningar – vilket är ett positivt tecken som indikerar ett vinstdrivet bolag. Men det kan också indikera att man tagit förluster. Därför måste man titta på det egna kapitalet i relation till bolagets nuvarande och historiska resultat. Ett stort eget kapital kan vara ett bra tecken om bolaget tagit stora vinster som aktieägarna inte tagit ut. Dock kan det också betyda att ägarna skjutit till mer pengar för att stärka verksamheten eller för att finansiera en större investering, säger Muhammad Alkhudri.

Sist i årsredovisningen finns revisionsberättelsen där revisorerna ger sin syn på hur företaget är skött av VD och styrelsen och de gör även en rapport om årsredovisningen och räkenskaperna. Mindre företag är dock inte skyldiga att ha en revisor.

– När jag tittat färdigt på årsredovisningen och fått en god förståelse för bolagets historiska ställning vill jag också göra en framtidsprognos för att uppskatta hur det kommer gå för bolaget, berättar Muhammed.

För att få en bild av hur ett företag mår idag är inbetalning av arbetsgivaravgifter en bra indikator. Har det stigit drastiskt visar det sannolikt på att omsättningen i företaget ökat. Motsatsen tyder med hög sannolikhet på att verksamheten går sämre, att man varit tvungen att säga upp personal.

– Efter att ha gått igenom detta skulle jag undersöka företagets ledning, vem som är ägare, vem som sitter i styrelsen, vem som är VD och vilka kopplingar det finns till andra företag. Företag med många och eller täta byten av styrelsemedlemmar liksom snabba VD-skiften tyder på att man ska vara försiktig eller åtminstone ställa frågor om anledningen. Verklig huvudman är en annan viktig sak att ha koll på. Alla de här uppgifterna hittar jag också hos Syna.

– Sammanfattningsvis vill jag än en gång understryka hur viktigt det är att skaffa sig en helhetsbild genom att ta reda på och värdera så många parametrar som möjligt. Gör man det minskar riskerna samtidigt som förutsättningarna ökar för att man hittar bra och långvariga affärsrelationer.

– Visst, det är lite av ett detektivarbete. Men det lönar sig alltid i slutänden, avslutar Muhammad Alkhudri.

 

Vi på Syna tackar Muhammed och Dillon för intervjun och passade på att sammanfatta alla bra tips och råd i en punktlista.

 

Revisorns bästa tips:

  1. Kontrollera kreditklassningen
  • Starta i Synas kreditklassning.
  • Klass 5 är starkt. Klass 1–2 är varningssignal. Klass 3 kräver extra koll.
  • Jämför flera år bakåt för att se trender.
  1. Läs årsredovisningen (översiktligt)
  • Hämta den via Syna.
  • Tänk på att den är historisk och kan vara upp till ett år gammal.
  1. Granska förvaltningsberättelsen & VD-ordet
  • Leta efter viktiga händelser, planer, strategier och tecken på problem.
  1. Studera siffrorna över tid
  • Jämför omsättning, resultat, tillgångar, marginaler och eget kapital över flera år.
  • Upp- eller nedgångar säger mycket om företagets stabilitet.
  1. Kolla arbetsgivaravgifterna, de är aktuella
  • Kraftiga ökningar tyder på tillväxt.
  • Minskningar kan vara ett varningstecken.
  1. Undersök ledning och ägare
  • Se vilka som sitter i styrelsen, vem som är VD och vem som är verklig huvudman.
  • Ovanligt många byten är en riskindikator.
  1. Sätt samman helhetsbilden
  • Använd alla datapunkter för att bedöma stabilitet och risk.
  • En bred kontroll minskar risken och skapar bättre affärer.

Det här är Syna

Synas kundrådgivare

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se