Tips: Betalningspåminnelse via syna.se

Har ni problem med sena betalningar?

I dagens marknad är det många företag som upplever att det är svårt att få betalt i tid. Förfallna fakturor som inte blir betalda är inte bara frustrerande, utan kan även vara ett stort problem för kassaflödet i ett företag.

När man inte får betalt för sina fakturor binder man kapital som kan användas till att investera i verksamheten, betala leverantörer, löner etc. Det kan bli dyra och förödande konsekvenser av att inte ha kontroll över sitt kassaflöde. Får man inte betalt från sina kunder kan man heller inte betala sina leverantörer, vilket kan leda till dyra inkassokrav och i värsta fall betalningsanmärkningar från Kronofogden.

Som kund hos Syna kan du skicka betalningspåminnelser direkt från vår plattform. Fördelen med att skicka en betalningspåminnelse med en extern logga på istället för sin egen, är det som vi kallar för ”Tredjepartseffekten”. Med det syftar vi på att det kan upplevas som mer prioriterat att betala en påminnelse som man använt ett certifierat kreditupplysningsföretag för att förmedla.

Tre tips när det kommer till sena betalningar

  1. Ta ut påminnelseavgift

Lägg in i era avtal eller försäljningsvillkor att ni har rätt att ta påminnelseavgift vid sena betalningar. Ni har enligt lag rätt att ta ut 60kr för en betalningspåminnelse. När man gör detta kommer ni stå ut från övriga leverantörer som inte tar ut någon avgift och er kund kommer förhoppningsvis att prioritera er faktura. När du skapar din påminnelse i Syna kan du fylla i påminnelseavgift.

  • Dröjsmålsränta

Att debitera dröjsmålsränta är ett bra sätt för att avskräcka era kunder om att betala sent. Om ni inte har avtalat en viss dröjsmålsränta med er kund gäller räntelagen som säger att ni har rätt att debitera Riksbankens referensränta + 8%. Vill ni debitera högre dröjsmålsränta än så, måste detta avtalas. När du skapar din påminnelse i Syna kan du fylla i er dröjsmålsränta och då kommer beloppet i kronor automatiskt räknas ut.

  • Var konsekvent i er påminnelseprocess

När det handlar om att driva in sena betalningar är huvudregeln att vara konsekvent i sin påminnelseprocess. Om ni är konsekventa och alltid skickar påminnelse när en faktura varit förfallen i X antal dagar, kommer er kund att lära sig detta. Detta i kombination med att de vill undvika påminnelseavgifter och dröjsmålsränta leder till att ni har högre sannolikhet att få betalt i tid.

Tips!

Ni hittar vår produkt ”Betalningspåminnelse” under ”Övriga Produkter” när ni är inloggade i vår plattform. Betalningspåminnelsen debiteras med 30kr/st via ert ticksaldo. Betalningen går direkt till ert konto och ni kan administrera betalningar och status direkt i vår plattform.

Ta bättre affärsbeslut och få kontroll över din kreditrisk – Syna samlar, analyserar och presenterar myndighetsinformation och finansiell data i vår kundanpassade plattform eller via API till ditt system. 

Optimera din beslutsprocess när det kommer till affärsbeslut och kreditgivning!

Kontakta vid frågor eller om du vill veta mer om våra tjänster:

Mobil:           0735-02 53 31
Mail:             filip.snygg@syna.se

Det här är Syna

Synas kundrådgivare

Syna är experter på kreditupplysningar och marknadsinformation. Sedan 1947 har vi erbjudit marknaden vår expertis inom kreditupplysning, registervård och marknadsurval. Idag använder tusentals företag våra tjänster för att hitta, granska och bevaka kunder, leverantörer och affärspartners. Hos Syna har du alltid tillgång till personlig service och fri support. Vi är här för att hjälpa dig lösa de utmaningar du står inför, så att du kan göra ännu bättre och tryggare affärer.

Du når oss på 040-25 85 00 eller support@syna.se